Något om Riksantikvarieämbetets stöd till arbetslivsmuseerna (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Thursday, March 27, 2008, 10:16 (5846 dagar sedan) @ Bengt Nordh

När jag läste igenom AGJ:s slutredovisning kan jag inte få denna beskrivning att stämma med den som finns på AGJ:s officiella hemsida, inte heller med egna iakttagelser eller berättelser från några aktiva som var med i arbetet. Jag anser att det behövs ett klargörande från AGJ:s sida eller om AGJ står fast vid hur arbetet gick till.

Bengt Nordh, medlem i AGJ sedan 1966.

Att man köpt slipers till AGJ för 72.000 kronor är nog helt korrekt. Men de har inte använts för renovera Brobackaspåret de senaste åren. De flesta slipers som AGJ inköpt för detta ändamål ligger väl på bandelen Anten-Gräfsnäs?
Jag tycker det är principiellt viktigt att använda sökta pengar från RAÄ till rätt ändamål. Oavsett en förenings behov på andra håll.

Här uppstår ju ett annat problem också. De andra föreningar som sökt pengar från RAÄ vid samma tid som de sökta Brobackabidraget kom på undantag. Det känns inte direkt schysst mot andra JHRF och MRO-föreningar och söka bidrag få det beviljat och sedan inte färdigställa projektet i sin helhet efter så många år.

I rättvisans namn ska sägas att man i sin framtidsplan "AGJ Verksamhetsmål 2006-2011" tagit med Brobackatunneln som ett av de projekt som man ska färdigställa till trafiksäsongen år 2007!?
Det finns således en ambition från AGJ´s styrelse att göra något. Även om man är lite sent ute...

Nu hoppas jag att man satsar lite resurser på Brobackatunneln så att man kan börja med museitrafiken inom en snar framtid igen. I annat fall blir ju det ett slags "Kejsarens nya kläder" där skrivna dokument inte följer verkligheten.


Mvh P-Å Lampemo


Hela tråden: