Multipeldrift (Fordon: lok)

av Bertil Bengtsson, Monday, January 07, 2008, 10:56 (5947 dagar sedan) @ -ch-

När SJ första gången provade att multa T42 och T44 drog de åt olika håll. Anledningen var att T42 var "amerikansk" (korta huven /motorns generatorände/ var framåt) och T44 svensk (långa huven /motorhuven/ framåt. Detta åtgärdades genom att skifta fram/backledarna i kopplingsboxarna vid ändarna, det tog väl några minuter.
Jag är okunnig om My, Di3 osv men antar att de har framåt/bakåt enligt samma princip som EMD:s F-dieslar (generatoränden framåt) med den lilla ändringen att de fått en förarhytt även baktill.
Bortsett från sådant går det utmärkt att multa My, Mx, Mz, Di3, M62, T41, T42, T43, T44, T66, mm - men man måste även tänka på att vissa ledningspar kan användas för olika saker i olika lok. Jag kan inga detaljer utan "spånar" nu: en ledare som i My används för kontroll av ånggenerator kanske i en T66 används för kontroll av "handbroms till". Sådana små saker kan ställa till det. Men annars brukar alla ledare för fram/back, körlägen, kompressorkontroll osv stämma överens.
Berra


Hela tråden: