Skånska vägskydd: Silvåkravägen i Veberöd (Signaler/säkerhet)

av John Thoweman, Thursday, November 26, 2009, 00:46 (5265 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Som vanligt intressanta bilder.

Elektrisk drivanordning AVOS typ F5 för fällbommarna. Lådan med drivanordningen syns mellan de två bommarna. Genom att ha bommarna på samma sida om vägen slapp man mekaniska ledningar under körbanan. Men det kan förstås även ha funnits andra orsaker till att fällbomsstativen inte placerades assymetriskt.

Du brukar kommentera det, har jag noterat. Men är det inte snarare så att det var först i och med enhetsdriven som fällbommar faktiskt placerades på varsin sida av körbanan?
På alla bilder och ritningar jag har sett, så har linbommar - handdrivna eller F5-drivna - alltid placering på samma sida av körbanan. Förmodligen av det skäl du anger, men jag ser inget särskilt med det, om man nu ska vara så'n...

Eller finns det exempel på "assymetriskt" placerade linbommar i Sverige?


Hela tråden: