F5-driv (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 26, 2009, 22:56 (5258 dagar sedan) @ Jakob E

Ett F5-driv - är det en sådan där "motoriserad burk" på en liten plint som man konverterar ett tidigare lindriven anläggning till en automatisk dito ?


Det finns några bilder på F5-driv i tidigare inlägg om Sandvägen i Ängelholm

Fram till 1950-talet användes denna typ av drivanordningar även på nya fällbomsanläggningar, som alltså inte börjat sitt liv som handvevade och sedan blivit elektrifierade. Och i många fall var de inte automatiska, utan manuella men, som SJ uttryckte det, elektrifierade. Detta underlättade och snabbade upp manövreringen. Innan F5-driven fanns elektriska driv som var placerade på manöverstället, så där sparade man inte in underhållet på de mekaniska ledningarna. Orsaken till detta arrangemang var nog att man vid strömavbrott eller fel på motorn utan problem skulle kunna återgå till handvevning.

NBJ köpte en del anläggningar med F5-driv från Säröbanan efter att denna lagts ner, så det kan kanske vara en sådan du sett?


Hela tråden: