"assymetriska" linbommar (Signaler/säkerhet)

av John Thoweman, Friday, November 27, 2009, 22:34 (5236 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Du brukar kommentera det, har jag noterat. Men är det inte snarare så att det var först i och med enhetsdriven som fällbommar faktiskt placerades på varsin sida av körbanan?


Det stämmer säkert, jag har inte funderat närmare utan började observera bomplaceringar efter att det kommit frågor om detta i anslutning till gamla Skåne-bilder där bommarna var placerade på samma sida av vägen. En snabb koll på gamla bilder visar nu att kanske en av tjugo övergångar med äldre anordningar än enhetsdriv hade bomstativen placerade diagonalt. Övriga hade stativ på samma sida av vägen. Och det var med största sannolikhet för att slippa dra mekaniska ledningar under körbanan man gjorde så. Alla typer av "dold" placering av trådledningar kunde ställa till trassel, och det var förstås extra besvärligt att behöva gräva upp i körbanorna för att bygga om en kanal som drabbats av sättningar pga tung biltrafik. Förekomst av el- och teleledningar spelade förstås in när det gällde på vilken sida av vägen bomstativen skulle monteras, men som John påpekar var den nu vanliga diagonala placeringen inte standard.

Sedär. Intressant att det fanns åtm. enstaka F5-anläggningar med diagonal placering. Råkade du lägga på minnet någon plats där det har förekommit?


Hela tråden: