J 1237 och 1391? (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Friday, March 28, 2008, 23:26 (5845 dagar sedan) @ Peter K

Bilden är ej tagen i Vislanda utan med största sannolikhet vid Gävle södra. Individen är J 1391.

Här är lite händelser på senare år från J 1237. finns även uppgifter längre tillbaks i tiden, men dom har ju NJM fått.
1953-05-01
I tjänst 35 Ms (huvudort Gävle)
1954-04-12
Revision kl. VB Östersund.
1956-06-09
Km revision i Gävle: Drivens storlager ny babbits, nya kolvringar, regulatorventilen svarvad och inslipad, ny babbits i vev och koppellager.
1957-01-31
Revision kl. B Falun. Åtgärder: - Nya ringar till slid-kolvarna- Samtliga ångventiler med ---boxars omsvarvade och slipade.- Buffertbalk bak och fotsteg uppriktade.- Säkerhetsventilerna justerade och inpassade.- Samtliga storlager ny babbits, samt i vev och koppellager.- Nya säkerhetsplugg- 420 stagbultar övernitade. - Ett fyrtiotal tuber ompressade och övernitade.- Ny blästerkona och ny fallrostm.m
1957-05
I tjänst Vansbro (foto se nedan)
1957-09-02
Nytt eldstadsvalv. Detta är den sista åtgärd som finns inskriven i lokets revisionsbok
?
Överförd till beredskapsfordonsparken
1963-04-28
Uppställd i Barkargärdet Upplagsplats (ul)
1964
Uppställd i Barkargärdet Upplagsplats (ul)
1969-09-09
Slopad för skrotning
1970 hösten-1971 våren
Transporterad Barkargärdet-Falun
1971-04-09+18
Observerad utomhus i Falun
1971-05-07
Observerad utomhus i Falun
1971-07-06
Observerad utomhus i Falun
1971-08-02
Observerad utomhus i Falun
1971-09--12
Transporterad Falun-Hybo för skrotning
1972-08-08
Observerad utomhus i Hybo
1972-12-28
Observerad utomhus i Hybo
1973-04
Observerad utomhus i Hybo
1973-12-16
Observerad utomhus i Hybo
1974
Övertagen JVM och deponerad till Nässjö järnvägsmuseum
1974-05
Anlände till Nässjö
1974-
Vad jag minns så kom loket plockat på i princip alla skyltar, ett flertal mässingdelar (jag minns inte hur mycket som var kvar av vissla och säkerhetventiler, de är ju litet svårare att plocka om det är elektrifierat) samt vevlager. Det var väl saker var lätta att ta bort. Några från museisektionen åkte till Vislanda för att skaffa delar att återställa loket med. I Vislanda fanns resterna av A 1012 (hjulsats, ramdelar mm) medan 1008 var påbörjat. Det finns uppgifter att 1008 skrotats på KVAB, i så fall måste loket ha transporterats dit senare, kanske efter demontering av vissa delar. Eftersom vevlager till J-lok inte fanns där tog man med sig lagren från 1012, kanske som ett minne också. Det mesta övrigt som behövdes fanns dock. Skyltar slipades och målades. Jag noterade att loket numera har 'riktiga', de har nog gjorts senare, det var bråttom till NOJ-jubileet. Loket målades med svart plomb rostskyddsfärg, vad jag kommer ihåg inköpta på Domus i 1L-burkar (det fanns inte större där, och Algot A var väl aktiv i partiet) medan SJ stod för den röda färgen. Varför hjulringarna målades röda vet jag inte, men även Tb 864 tror jag fick röda (h)julringar under Nässjö-tiden. Det stod våren 1974 i Eksjö lokstall och var målat på främre halvan (det stod delvis utdraget ur lokstallet där vid jubileet).Jag har ett antal bilder på J 1237, mest från provturen någon gång slutet maj 1974. Det gäller bara att scanna in dem (dia). J 1237 användes vid NOJ-jubileet som dragare för utställningsvagnarna som museisektionen då hade. Jubileumståget (lördagen efter pingst 1974) drogs av E 1042. Själv var det med nöd och näppe jag kom med på tåget, jag tillbringade sista veckan innan jubileet på sjukhus och skrevs ut två dagar innan jubileumståget gick av stapeln. J-loket gick med utställningen längs banan under några veckor runt jubileet och stod uppställt vid de olika stationerna. Jubileumsdagen tror jag det var i Oskarshamn. Det finns kanske någon av de äldre och mer involverade medlemmarna som kommer ihåg detaljerna bättre. Eftersom jag flyttade från Nässjö några år senare har jag inte så mycket info om ödet på sent 70-tal och 80-talet, men jag har för mig att det gjorde samma tjänst vid HNJ's jubileum 1982. Järnvägshistoriskt forum 2007-11-16 / Anders Sandgren
1974-06-03+08+09
I trafik Nässjö järnvägsmuseum
1975-05-03
Såld till Nässjö järnvägsmuseum för 15.000:-
1995
Såld till Nynäshamns järnvägsmuseum (NJM)
1995-11-25
Anländ till Nynäsgård (NJM)


Hela tråden: