Multipeldrift (Fordon: lok)

av Harald, Monday, January 07, 2008, 14:45 (5947 dagar sedan) @ Anders Sandgren

På spårvägssidan fanns det nog multipel på 30-talet, bl.a PCC hade sådant (även om det inte blev sådana i sverige förrän 1952. Jag är osäker, men hade inte Hägglundsvagnarna till Sundsvall multipelkoppling?
A23/A24 som kom på 40-talet levererades med sådant.

På bilder av Sundsvall-Sköns boggievagnar från 1932 ser man att de har multipeldosor. Dock har jag aldrig sett någon bild där två vagnar går kopplade. Jag har utan resultat efterlyst sådana bilder eller eventuell information om att multipelkörning förekom i Spårvägssällskapet forum. Även vagn 55, som byggdes på banans egen verkstad på 40-talet, hade multipeldosor.

Detta är de första spårvagnar med multipelstyrning som jag känner till. Därmed inte sagt att det inte kan ha funnits någonstans tidigare. Till Oslo Sporveier levererades 1938-39 20 vagnar av typ B (Gullfisker) med multipelstyrning. Både Hägglunds och Strømmens var före PCC-leverantörerna med multipelstyrning. De första PCC-vagnarna med multipelstyrnng var 30 vagnar som byggdes av Pullman-Standard för Pacific Electric i Los Angeles år 1940. Senare levererades PCC-vagnar med multipelstyrning även till Boston, Cleveland, Shaker Heights, Toronto och Philadelphia. I Europa har bl.a. Den Haag, Antwerpen och Warszawa haft PCC-vagnar med multipelstyrning.


Hela tråden: