Riva upp eller satsa (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Monday, March 31, 2008, 12:04 (5841 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Det tycker vi nog -alla på detta forum! Problemet är väl bara att våra hobby och vår uppfattning liksom inte alltid är så självklar för vår omgivning. Framförallt inte jämfört med annat. Även cykelbaneargumentet har ju hörts tidigare när olika former av bevarande blivit aktuellt för en nedläggningshotad järnväg. Ty om vår verksamhet blir betraktad som "tågt*nteri" och "gubbdagis", ja då hamnar vi i denna typ av argumentering. Den motarbetar vi genom att såväl betona som verkligen försöka se till att museibanan blir betraktad som en tillgång i samhället, och alltså inte bara nåt obskyrt sporadiskt hobbyutövande för (gubervars) tillresta storstadsbor för eget högt nöjes skull. Gärna också i kombination med argument om hur museibanan även kan användas för annan och miljövänlig trafik.

Och de museiföreningar som lyckats bäst är ju också de som just satsat på sin omgivning; sponsorer, politiker och tjänstemän. På sina "omvärldskontakter" alltså. Och fått dessa med sig. NBVJ har ju lyckats bra i Nora i varje fall, och nu när man vill utöka sitt "trafikområde" får man se till att man lyckas med detta där också. Upp till bevis vad gäller Karlskogalinjen alltså! Ty om trafiken enbart blir några halvtomma rälsbussar, körda av tågt*ntar för några andra tågt*ntar, kan det annars bli "liv i luckan".

/ L G

.. som dock kommer att bli en av de d:o som i sommar körs av just d:o på denna linje (också)! :-)


Hela tråden: