70-tal i s/v: Oskarshamn (Bana)

av Bobo L, Monday, March 31, 2008, 14:16 (5842 dagar sedan) @ Jonas Lind

Om jag inte är helt fel ute sitter nuförtiden hastighetstavla för 75 km/h där istället
/B, körde där senast i fredags


Absolut, km 147.604 Hatavla, banteknisk orsak.
St


Kurvan förefaller, trots teleeffekten, vara relativt tvär, kanske R=600 m? Vilken förändring har möjliggjort höjningen av hastigheten från 60 till 75 km/h? Faktisk fysisk åtgärd, tex byte från spikspår till Heyback eller Pandrol,träslipers mot betong, grusballast mot makadam? Eller är det en mental/administrativ förändring genom nytt förhållningssätt till kurva/komfort/slitage/uh-kostnader?

Förändringen är möjliggjord genom ett rälsbyte 1981 (plus/minus något år) mellan Oskarshamn och Möckhult, där den tidigare 34 kg/m rälsen (tror jag) från Krupp, byttes mot 43 kg/m. Det var alltså inte kurvradien som var dimensionerande.

Nja, 34 kg-räler och 75 km/h tror jag inte ansetts vara något problem förr om åren. Däremot är naturligtvis underhållskostnaden kopplad till sth, stax och spårkvalitet.

Vilken axellast var det innan och vilken axellast är tillåten idag? Bytte man från spikbefästning till något stadigare (Heyback, pandrol etc)?


Hela tråden: