Jamen, ge er!!! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Monday, March 31, 2008, 16:11 (5842 dagar sedan) @ Lars Stegenius

I vad ligger brottet? Spårspring på en bana som det sällan går några tåg på?

Jag måste säga att jag i viss mån kan hysa en förståelse för vad han säger. Hans grundtes är ju att kommunen inte fått valuta för sina pengar och är detta något märkligt? Den som tycker det har nog inte insett vad det handlar om i branschen. Vi måste nämligen leverera för att hålla vår omgivning nöjd. Alf anser att tågfantasterna inte har levererat och förespråkar en annan lösning. Inget konstigt i det. Sen att detta är vår passion är en helt annan sak. Det är ju även detta som är ett grundproblem för WFJ. Skillnaden är väl att det här har satsats en hel del pengar men att det ändå inte blivit den stora turistmagnenten man hoppats på. Vadstena kommun har inte satsat en spänn men det har väl Karlskoga gjort?!? Rätta mig om jag har fel.

Det är det här som är vårt stora dilemma. Vi behöver medel om vi vil utveckla oss stort i någon riktning, samtidigt inser de flesta av oss att ett för stort bidragberoende är farligt på sikt, bidrag kan dras in från ett år till ett annat med förödande resultat för motagaren. Men det finns pengar att få om man har en vettig plan för framtiden och en väl avgränsad strategi för hur man ska nå sina mål.

Vad jag funderar över när jag hör talas om alla planer i Nora är: Var ligger fokus? Jag har kritiserat NBVJ för att jag anser att man inte satsar på kärnan rent musealt utan kör gammeltåg i allmänhet, med en viss SJ-slagsida i synnerhet. Men tittar man på alla satsningar så måste jag säga att jag inte riktigt hänger med. Det ryktas om reguljärtrafik Nora - Ervalla vilket innebär att den banan inte längre kommer att vara vad den är idag ur ett bevarandeperspektiv. Det satsas på trafik till Karlskoga och allt möjligt annat. Plus att man hör om andra som ska köra på sträckan. För mig låter det som om man flyter ut och frågan är vad som blir kvar och hur effektivt man når det uppsatta mål som måste finnas?

NBVJ har för mig varit en av de mest intressanta föreningarna med unik EJ-materiel i kombiantion med en väl bevarad miljö PLUS -och detta är bland det viktigaste: kopplingen till traktens rika industrihistoriska arv. Jag tycker att fokus vore så givet att det inte skulle kunna finnas några tänkbara alternativ; en bana med totalt fokus på gruvor, bruk, mellansvenskt PRIVAT normalspår och NBJ i synnerhet. Oavsett om man kör Ervalla, Pershyttan eller Karlskoga så borde detta vara det som genomsyrar allt, övrigt får andra ta hand om. Men känslan jag fått under tio år varav åtskilliga som medlem är att man vill göra allt möjligt utom just detta. Och då är jag rädd att man hamnar just här.

De frågor jag ställer mig är; satsas det något på att utveckla Pershyttan? Vad händer med den NBJ-materiel som finns? Vilken linje kommer att vara huvudlinje? Hur stark är NBJ-Bergslags-EJ-identiteten idag? Hur är relationen med NJOV idag? Vad är föreningens syfte med att skaffa ännu mer bana att köra på? Vill man egentligen bli som Smalspåret Västervik - Hultsfred? Är det Banverksspår som är mest lockande -egentligen? Vilken typ av trafik har man i tankarna om och när Karlskoga blir verkighet? Är det NBJ 16 som ska rulla dit eller en dansk Y7:a? Om det sistnämnda, varför överhuvudtaget?

Varför prata museal inriktning när det handlar om "sura" kommunlapolitiker? Jo, för min tes är att allt handlar om fokus. Fokus på vad man gör, vad man bevarar, vart man kör, vad man satsar sina trafikinkomster på osv. Har man en väl avgränsad verksamhet som är hanterbar eller gör man allt på en och samma gång? Har man en väl utvecklad strategi eller gör man det alla aktiva tycker är kul, vilket är en himla massa saker? För allt tar oss tillbaka till Alf. Alf är en representant för motparten. Den som om vi sköter våra kort kan satsa på oss och se till att vi kan förverkliga de där lite mer flippade drömmarna om storslagna projekt. Men som också kan bli den som fäller oss genom att lobba för andra verksamheter på "våra" banvallar. Det har funnits sådana kommunalpolitiker tidigare men hur mycket av deras agerande har berott på imkompetens i föreningar? Alf:s undran är trist för såna som oss men den har ett berättigande. Det finns de som ställer krav på oss och vill det sig illa är hans inlägg ett tecken på att det finns en viss trötthet hos kommunen. Vad är lösningen på det? Knappast ännu mer pngar, men vad? Och vi måste fråga oss själva; vad håller vi på med -egentligen och vilket fokus har vi? Har vi något eller gör vi bara något vi själva tycker är kul? Finns det ett utifrånperspektiv? För VEM håller vi på med detta?


Hela tråden: