Ett konglomerat (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Tuesday, April 01, 2008, 02:32 (5859 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Lite lustigt att så fort nån ryter i tidningen så sågas det hejvilt i andra föreningar...

Eller också så är det ett antal privatpersoner som råkar vara aktiva i andra föreningar som oroas... För egen del är det alltså som f d NBVJ-medlem jag uttalar mig. Bergslagsbanor är mitt stora intresse, egentligen. Jag tror Micke och Johan har en poäng, nämligen att något bör göras så att inte Alf får rätt. Renodling, klarare inriktning, fokus, så att alla resurser som tillförs kommer till nytta. Ingen skulle vara gladare än jag om man fick chansen att åka blandat NBJ-tåg draget av ett par stutar mellan Nora och Karlskoga, Bergslagsfantast som man är. Men om nu Johans beskrivning av skeendet stämmer (jag känner igen huvudlinjerna men vet inte om detaljerna är korrekta) så är det en möjlig förklaring till varför verksamheten spretar. Det HAR ju gjorts en massa utredningar, möttes dessa verkligen med axelryckningar? Hur får man rätsida på det? Vad blir det i så fall till sist när resurserna inte räcker till allt? Det NBJ-museum förstärkt med diverse SWB, KNJ, TGOJ etc som JAG skulle vilja se? Eller en utfärdsförening som råkar ha en massa fina lokaler i Nora men som kör överallt annars utan koppling till bygden? Eller en massa tomma banvallar och öde industriminnen i kombination med en elektrifierad Ervallabana? Alf kanske inte har någon inverkan på något, men Micke har rätt, detta borde vara kronjuvelen! Men det är en känslig sådan och jag tycker det krävs att den vårdas med känsla. Renodling som sagt. Det finns idag en fantastisk samling fordon från Bergslagen, den får inte skingras. Det finns ett antal SJ-fordon som jag tycker andra föreningar borde få överta. Det finns ett antal industriminnen som bör kopplas ihop med tågen ännu mer i det man visar upp (och det betyder då inte att de betalas ur samma kassa eller förvaltas av samma organisation utan att det finns en stark koppling rent samarbetsmässigt) och det finns en storslagen natur som banan går igenom. Allt finns, så betalningströtthet från kommunalpolitiker är en farlig tendens oavsett om han har åsiktsfränder eller inte. Han kan om det vill sig illa få igång en NBVJ-motståndarkampanj. Finns risken för snubbel på mållinjen för järnvägen?


Hela tråden: