Ett konglomerat (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Tuesday, April 01, 2008, 12:39 (5863 dagar sedan) @ Ante Svensson

Kronjuvel, javisst, våra järnvägars livmoder ;o))

Det är klart att risken finns att kommunal politiker antingen tröttnar på att mata pengar (men hur kycket har eg. kommit från Karlsskoga?) eller är avogt inställda till tanken "vuxna män som leker tåg"...


Det är alltid en risk om omgivningen blir mindre positiv. Har man otur kan kommunen börja anse att just "den markplätten som råkar vara bangård är oundgänglig för vår verksamhet", eller den där verkstaden etc. Vi har sett exempel på detta förut och det lär hända igen.

Självklart finns en risk och sådan kritik måste alltid bemötas korrekt men det ropas konsekvent här i forumet så fort nån förening är på tal....


Jag tycker dock att man de senaste åren jobbat på att rensa i fordons floran. Städat bort sådana som man anser obehövliga eller omöjliga (har inte passerat obemärkt förbi här). Stålvagnarna har sålts av eller erbjudits andra för att komma ned i en lagom mängd.


OK, bra. Men det är bra att visa detta utåt också.

Jag har bara läst i Förstlingen, hemsidan å forumen.


Att NBVJ skulle vara en utpräglad utfärdsförening håller jag inte med om eftersomjag flera gånger försökt locka dem till att möte oss tex i Krylbo (å bara lyckats en gång). Resorna från Örebro till Nora är ju naturliga matar resor för att locka folket från storstan till byggden. I övrigt har det väl inte varit många BV-resor utom ett antal charters de senaste åren?
Och att man behöver få in de pengarna är väl inte svårt att förstå?
Att det sen har funnits ett antal medlemmar med åren som hellre kört på BV-nät med fart änhemma banan är väl heller inte konstigt? Jag tycker iaf inte att de har övervägt.


Notera, jag skrev inte "är" utan det är skrivet i ett möjligt futurum. En viss skillnad.

Du skrev; Eller en utfärdsförening som råkar ha en massa fina lokaler i Nora men som kör överallt annars utan koppling till bygden? kopplat till vad Johan skrev...

Som jag fattat läget i tidningen mm så är man inne i en omställningsperiod där verksamheten renodlas, fordonsparken saneras, infrastrukturen rustas upp mm. Att få alla aktörerna att streta åt ett håll kan inte vara lätt här med så många stiftelser, föreningar, kommuner mm inblandade. Det låter sig nog näppeligen jämföras med tex GHJ


Återigen; jag skriver som privatperson. Att jämföra med andra föreningar är både bra och dåligt men samtidigt måste man väl ha rätt att ställa frågor och kritisera? Vi verkar rädda för det här, i synnerhet om det tolkas som att en förening talar om för en annan förening hur de ska göra. Själv har jag inte ens nämnt GHJ förrän nu i denna stund. Jag gick med i NBVJ en gång i tiden för att det verkade vara en förening som sysslade med mina hjärtebanor, nämligen bruksbanorna. Jag lämnade föreningen flera år senare för att jag upplevde att man inte sysslade med mina hjärtebanor, nämligen bruksbanorna. Har den trenden vänt så är jag glad över detta.

Jag tog det som exempel bar ;o)


Om det nu är så att det pågår ett arbete enligt vad du säger så är det positivt, viktigt och intressant. Kan någon berätta mer? Jag anser att alla erfarenheter som föreningar gör är viktiga för det samlade Museibanesverige och lärorika för oss alla. Så, berätta gärna mer!


Hela tråden: