Smalspårslok (Fordon: lok)

av Granis, Tuesday, April 01, 2008, 14:51 (5840 dagar sedan) @ Kurt Möller

VB-smålokens sista tjg: Sexan (3176) jobbade i flera år på Finspång-Lotorp, fram till -56 nån gång; se trevliga reportage i bl a TÅG. Jag lyckades bärga ena N&H-skylten fr denna i Vislanda -58. Mums.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad jag skrev, och vad Kalle Kindgren berättade, vad gäller detta lok och S2p 3089 (vi skrev ju två artiklar om dessa lok); men jag har för mig att 3176 gick i trafik på Lotorpsbanan ända fram till 1958. Alltså tills den skrotades. Då hade också trafiken på banan minskat så pass mycket att den (också) kunde skötas av Z4p-lokomotorer, något som inte varit möjligt sisådär fem (?) år tidigare då det gamla ångloket "Nordiska" skulle skrotas och man redan då tänkt använda Z4p i trafiken. Men så blev det inte eftersom dylika lokomotorer då ej var multipelkörbara och tågen för tunga. Så då fick 3176 en "sista chans". Eller nåt sånt..

Åttan då (3177)? Var? Hur länge?

Enligt ovan länkade hemsida från Stig Lundin skrotades loket redan 1954. En uppgift som då inte stämmer med Johan Winegårds om vad som påstods när bilden ingick i fotoerbjudandet.

/ L G


Hela tråden: