JGJ - två frågor...... (Historiskt material)

av Torbjörn G, Monday, January 04, 2010, 23:47 (5198 dagar sedan)

Strax före jul så köpte jag en DVD kallad Narrow Gauge Story 2 av Graham Whistler. En mycket sevärd DVD liksom del 1! På denna andra DVD så visades bla trevliga sekvenser från 914-banan mellan Palma och Soller på Mallorca samt Darjeling-Himalayan Railway i Indien. Det var två saker här som fick mig att börja fundera. Kopplingen till mina tankar gick till min absoluta favoritbana i historisk tid...JGJ (Jönköping Gripenbergs Järnväg).

Funderingarna som framkom var:
1. På stationen i Huskvarna så fanns ett zig-zag-spår upp till övre fabriksområdet. Precis som banan i Indien har för att övervinna höjdskillnad i "sidled". OK....de har många mer!:-) ....men har någon mer bana på smalspåren i Sverige haft denna lösning?

[image]

[image]

2. På några foton i Welanders bok om JGJ, bl a foton på Huskvarna station, visar några udda växelklot. Samma typ av klot används än idag på banan mellan Palma och Soller på Mallis. Var det bara JGJ som hade denna typ eller har några mer svenska banor haft denna annorlunda modell? Utförandet är med en lång manöverstång som när man lägger om växeln får klotet att snurra runt manöverstången så att tryck erhålls på andra hållet. Alltså inte att klotet "på normalt sätt" rör sig i längsled med koppelstången till växeln....v v se bilden nedan.

[image]

Samtliga bilder är delar av foton ur Welanders bok om JGJ.

Hoppas att någon har några bra svar!:-)

MVH

Torbjörn G


Hela tråden: