NBVJ-analyser (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Thursday, April 03, 2008, 11:03 (5839 dagar sedan) @ Granis

Dessutom har ju verksamheten varit lite av ett "skyltfönster för museijärnvägssverige", dit man t ex tar Kungen när han ska få se "nåt fint". Men det räcker tydligen inte, trots ett skapligt upptagningsområde för såväl resenärer som aktiva medlemmar. Den sistnämnda kategorin, åtminstone de som är "normalspårsfreaks", verkar ju enligt bl a andra inlägg här snarare satsa på andra dylika verksamheter trots att dessa ofta (?) inte har samma goda förutsättningar som de i och kring Nora i form av verkstäder, miljöer, udda men i verksamheten (historiskt) intressanta fordon och (egna) banor!


Det är viktigt vad man gör och kör. Detta forum har haft långa rotvältor om att det spelar roll även för Svenne Banan vad man får åka i eller vad man visas på plats. "Tåg som tåg" är inte sant.
Likaså för de aktiva gäller att man behöver sammanhang. Jag säger inte att NBVJ skulle ha plumpat där för det vet jag inte, men det kan ju vara något att tänka på om man söker en orsak till ev. avmattad uppslutning. Värdegrund! (Urrk)

Man hör ibland att minskat intresse för vår hobby har med "moderna tider" att göra och det tas som en naturlag och ett faktum. Bullsh-t!


Hela tråden: