Kalabaliken vid Turbo (Bana)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, April 03, 2008, 23:21 (5865 dagar sedan) @ m.sundström

Korsade SDJ vid Kullsveden, fortsatte över skogen till Vikmanshytte Bruk och vidare efter bruksbanan till Turbo. C:a 2 km före Turbo sågs på banans norra/västra sida en gedigen lutande stenmur som följdes av betongfundament. Vad har det varit?

Det kan också nämnas att banan lutar uppför rejält från Vikmashyttan mot Turbo, c:a 25 o/oo om jag inte räknade bort mig på femtiotusendelens höjdkurvor. Stigningen i kombination med det kladdiga underlaget (kisbränder!) gjorde att vandringen fram till Turbo var mycket tung. Trots att jag hade gått bortåt 3 mil kändes landsvägen in till Hedemora himmelskt lätt att vandra och på bussen hem till Falun behövde jag inte räkna får för att somna!

Det på sin tid till GDJ sålda SJ N 641 ska i GDJ-skepnad ha använts på banan till Turbo och lär vid något tillfälle ha skenat någonstans där.
Någon som kan berätta mer om detta?

/undrar CEO, för något tiotal år sedan också banvallsstuderande på platsen, dock per Amazon


Hela tråden: