Parallella konkurrerande banor? (Bana)

av Christer Fredriksson @, Monday, January 11, 2010, 22:44 (5211 dagar sedan) @ NerdBoy

Konkurrerande banor!?

Det var ju alltid fastlagt hur godset skulle sändas mellan två olika punkter,
dvs vilka vägar godset skulle transporteras, vagnslast som styckegods.
Varje berörd bana skulle ha sin andel av frakten, vilket i vissa sammanhang
kunde få märkliga utfall, speciell efter det att man helt övergått till fraktavtal
för vagnslaster, då växlingsavgifter mm ställde till det. T.ex för vagnslaster
från Hagfors till Oxelösund, kunde på 1980-90 talen SJ ej erhålla någon del av
frakten, utan allt tillföll NKlJ och TGOJ. Det blev inget över åt SJ av fraktbeloppet.

För t.ex. transporter Ludvika-Grängesberg, Ludvika-Ställdalen fördelades
frakterna lika mellan BJ/SJ och FLJ/TGOJ oavsett vilken väg godset fraktades.

Således sändes alltid allt gods enligt av alla järnvägar gemensamt godkända
transportvägar och planer samt efter vilka godset taxerades.
Det var inte upp till kunden att bestämma transportväg.

Under 1940-talet infördes begreppet taxeringsväg, vilket innebar att kunden
alltid betalade för kortaste järnvägssträcka oavsett hur godset transporterades
av resp jvgförvaltning. T.ex. för en vagnslast från Orsa till Östersund betalades
frakt för sträckan Orsa-Sveg-Brunflo-Östersund, medan vagnen transporterades
Orsa-Mora-Borlänge-Gävle-Ånge-Östersund. Snacka om att få betalt för utfört
transportarbete! Men det var billigare än att köra godståg Orsa-Sveg-Österund.

Vid personbefordran gällde inte lika hårda regler, där fick kunden avgöra färdväg
och betala för denna och resp. berörd järnväg fick sin andel av priset enligt
km-avräkning.
För personbefordran mellan t.ex. Ludvika-Grängesberg och Ludvika-Ställdalen
så delades biljettintäkterna lika mellan banorna.

Det fanns ett kontrollkontor, KK, först beläget i Örebro och sedan flyttat till
Stockholm som reglerade all person-, post-, resgods-, stycke- och vagnslast-
gods så att ingen skulle kunna missgynnas på något sätt. Till detta kontor
var banorna skyldiga att inskicka alla ekonomiska mellanhavanden mellan olika
banor för avräkning mellan banorna. Den egnatrafiken på den egna banan berördes
dock inte av detta.


Hela tråden: