Karpalund - CHJ och ÖSJ's bruksspår? (Bana)

av Ante Svensson, Wednesday, January 13, 2010, 10:45 (5211 dagar sedan) @ Lasse M

En liten specialare är de två spåren från Karpalunds station in till sockerbruket på orten. Dels Hästveda - Karpalunds (sedermera ÖSJ:s) linje från Karpalunds station till Vinnö station (och vidare norrut), dels spåret CHJ byggde från Karpalunds station in till brukets område för att SSA skulle ha direktkontakt med CHJ istället för att tvingas utnyttja ÖSJ den lilla sträcka det handlade om. Under SJ-tiden användes mest det f d ÖSJ-spåret och CHJ:s spår övergavs till slut. Båda spåren ligger väl kvar, dvs även CHJ:s spår?

Ante


HKJ/ÖSJ spåret ligger kvar och låg kvar ända upp till Broby fram till inte allt för många år sedan. Numera ligger HKJ bara kvar upp till Hanaskog dit det ännu förekommer godstrafik. CHJ spåret ligger inte kvar och det är vad jag förstått ganska länge sedan det revs. Den norra anslutningen till bruket från HKJ låg nog kvar desto längre men finns inte heller kvar längre.

Finns säkert någon här som kan detaljerna.

OK. Jag hade för mig att CHJ-spåret i alla fall låg kvar i början av 90-talet (vilket ju inte är så nyligen som man själv tycker). I Vinnö fanns bangården kvar för något år sedan men hur spåranslutningen till bruket ser ut vet jag inte. Ett ställe i kategorin "jag stannar där nästa gång, jag lovar".

Ante


Hela tråden: