motorvagnar i Sverige (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans Broman, Saturday, April 05, 2008, 20:31 (5863 dagar sedan) @ ballast

Tack för svar! Mitt intresse gäller svenska järnvägars motorvagar under perioden
1920-1940. Jag önskar uppgifter som motsvarar de i SVENSKA LOK OCH MOTORVAGNAR från 1969 då dessa inte längre användes. Beträffande smalspåriga vagnar finns uppgifter om SJ:s vagnar i Smalspåriga dragfordon vid SJ från 1967 men av nagturliga skäl saknas där uppgifter om vagnar som aldrig övertogs av SJ. En del
finns ju skrivet i TÅG men jag saknar en sammanställning som täcker tidsperioden.
Bertil Kahl

Din fråga handlar alltså om motorvagnar av dåvarande huvudlittera X. Av de sådana som fanns vid svenska järnvägar 1920-40 tillfördes många SJ senast i slutet av 1940-talet. Det finns säkert flera av läsarna av detta forum som har egna listor över motorvagnar som har funnits i SJ:s fordonspark - kanske inte med tekniska uppgifter (längd, motortillverkare, effekt, kraftöverföring etc), men med uppgift om tillverkare, tillverkningsår, tillverkningsnummer, nummer hos privatbana, årtal för övertagande av SJ, slopning, ombyggnad och skrotning. Om dessa uppgifter är intressanta för dig hoppas jag att någon har tillfälle att publicera en sådan lista i detta forum, eller sända dig den.

I ett annat inlägg framhöll jag att det finns en del uppgifter om DEVA-vagnar i SJK-boken "Svenska elmotorvagnar". Jag har uppfattat att DEVA-vagnarna brukade vara driftsäkra, men tunga och rätt dyra i inköp. Flera privatbanor med dålig ekonomi, bl a SGGJ, satsade i stället på konstruktioner som inte höll måttet, och dessa blev så kortvariga i drift att de nog aldrig hann bli förstatligade.

Av SJK:s bok om Borås - Herrljunga Järnväg framgår att även denna ganska stabila järnväg hade stora bekymmer med några av sina motorvagnar.


Hela tråden: