Skånska vägskydd: Svenstorp (Ystad - Tomelilla) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 19, 2010, 23:23 (5200 dagar sedan)

Ytterligare några bilder från november 1957. Uppenbarligen bytte man då de gamla mekaniska bommarna mot nya fällbommar med enhetsdriv. Bilderna före ombyggnaden är tagna i sol, dokumentationen efter ombyggnaden gjordes dessvärre en mulen och disig dag, ev i december 1957 (det finns en lite otydlig anteckning på ett av de kartotekskort där bilderna är uppklistrade)

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Svenstorp_frv1_5711.JPG[/img]

På bilden ovan ser vi att de gamla bommarna hade röda lyktor på bomrören

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Svenstorp_frv3_5711.JPG[/img]

De nya "plankbommarna" har också bomlyktor, men dessutom har man satt upp kryssmärkeslyktor, och kryssmärkesstolparna har ringklockor som ersättning för de mekaniska klockor som fanns på de gamla fällbomsstativen. Den intensivt vita punkten till höger om den gamla bensinpumpen kan vara en skada i filmen eller en kraftig lampa inne i vad som kanske är en livsmedelsbutik (sådana var ju på landsbygden ofta kombinerade med bensinförsäljning)

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Svenstorp_frv2_5711.JPG[/img]

De nya bommarna från andra hållet

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Svenstorp_busshp_5711.JPG[/img]

Detaljbild på busshållplatsens stolpe

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Svenstorp_frb1_5711.JPG[/img]

Signalteknikerna har parkerat sin bil till vänster och satt igång arbetet. Betongelement för den nya anläggningen ligger utspridda. Till vänster om stoppbocken syns en låg kombinerad vridlykta och bomsignalskärm. Längre bort längs stickspåret står kanske en betelevator?

[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Y-E/Svenstorp_frb2_5711.JPG[/img]

Bommarna är bytta, vridlyktan har ersatts av en V-signal och till höger har tillkommit en reläkur. Den förmodade betelevatorn är nästan dold av dimma. En typisk november- eller septemberdag på slätten

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: