Gullspång år 1973 och 1974 (Fordon: lok)

av Björn Malmer, fredag, februari 12, 2010, 18:41 (3442 dagar sedan) @ Olle E

Vad var egentligen stommen i NBJs trafik? Vilka var de huvudsakliga godsflödena?

År 1981 kom ’Nora Bergslags Järnväg 125 år - en minnesskrift’ Den var författad av Lars Olov Karlsson och Sven Malmberg. Men, som de båda författarna anger, så är det en minnesskrift och ingen historik. Denna väntar fortfarande på att bli skriven.

På sidorna 15 - 24 behandlas godstrafiken. Sammanfattningsvis kan senare års godstrafik bestå av följande produkter.

Malm från Striberg och Pershyttan utskeppades över Otterbäcken. Brytningen upphörde i Pershyttan år 1967. Sista malmtåg från Striberg gick den 19 april 1974. De sista åren utskeppades dock malmen över Oxelösund.

Skrot importerades via Otterbäcken till järnverken i Degerfors och Bofors.

Kol, koks och olja till bl a bruken i Bofors och Degerfors importerades via Otterbäcken.

Explosivt från Gyttorp och Bofors gick via Ervalla eller Otterbäcken.

Trävaror gick via Strömtorp och Ervalla, men också till viss del över Otterbäcken

Mvh Björn M


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum