Vitaby: Centrallås. Sista fällningen av T-semaforen (Signaler/säkerhet)

av Magnus Kroon, Saturday, February 13, 2010, 20:28 (5179 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är mycket intressanta bilder från Vitaby som förklarar varför manöverapparaten ser ut som den gör.
Uppenbarligen fanns det liksom i Klasaröd en kontrollampa för signal åt banan (vridlykta?) samt gissningsvis möjlighet att tända och släcka den med vredet. Eller var det kanske så att tändningen av signalerna åt vägen var manuell från början? (Innan modernisering.)
Bilden som visar Vitabys manöverapparat utan öppningar för mer än K15-låsen till signalerna ger en förklaring till varför öppningarna för K1- och K14-låsen är försedda med pånitade profiler. Det var helt enkelt enklare på en apparat i bruk att göra ett fyrkantigt hål i frontplåten och nita på lösa profiler än att forma profilerna direkt i frontplåten.
[img]http://i1010.photobucket.com/albums/af224/zbloc/Vitaby1.jpg[/img]
När man tittar inuti apparaten så ser man dessutom att de kontrollås som finns utöver de ursprungliga K15-låsen har en avvikande kulör jämfört med resten av innandömet vilket tyder på att de har monterats efter leveransen och sannolikt även efter första ibruktagandet. Med dessa bildbevis samlade är min slutsats numera att apparaten sannolikt har suttit i Vitaby sedan den först togs i bruk och alltså inte har ärvts från någon annan station.
Kontrollåset som inte används längre och är övertäckt med en pånitad plåt har varit avsett för en K6-nyckel som förutom i apparaten även passade i ett centrallås där den användes till att frigöra två K1-nycklar. Det syns märken efter centrallåset på väggen ovanför manöverapparaten. Eftersom Vitaby har fyra tågvägsskiljande växlar precis som Klasaröd så har det förmodligen suttit fyra K1-nycklar i apparaten. Jag har för mig att spår 3 byggdes 1948 så sannolikt var det fyra K1-nycklar från början när man införde kontrollås.
När man sedan ville kunna växla då Vitaby var obevakad behövdes ett dubbelt kontrollås för K15 och K16 och det fanns inte plats för dessa i apparaten om man inte flyttade på något. Antagligen kom centrallåset till då men jag vet inte vilket årtal eftersom ändringsnoterna på ritningen inte alltid ger någon beskrivning av vad som har gjorts. I stället hänvisas till diarienummer. Värt att observera på Erik Anderssons bild är att skyltarna för K14, K15 och K16 är av större modell än de för K1. Vidare så är profilplåtarna för K15 och K16 större än de för K1 och K14 vilket tyder på att de inte har tillkommit vid samma tidpunkt. För den observante som säkert märker att det inte är en K16-profil utan en LK16-profil kan jag nämna att jag vill minnas att SJ lät modifiera K16-låsen till LK16 så att man till Skånska Järnvägar kunde lämna ut LK16-nycklar i stället för K16-nycklar. Eftersom LK16-nycklar inte passar i K16-lås så försvårade man på detta sätt att nycklar som lämnades ut utanför SJ skulle kunna användas i SJ signalanläggningar.
På bilden som visar Vitabyapparaten med endast två kontrollås ser det ut som att skruvarna i nederkant inte är på plats och även att spärrsprintarna i tågvägsställarhandtagen inte är ordentligt islagna. Även skruvarna till täcklocket på kopplingshuset ser ut att sitta lösa. Det är tänkbart att man satte på plåten och handtagen tillfälligt för att kunna ta bilden vid ibruktagningstillfället. Bilden som visar signalskåpets innandöme antyder samma tillfälle med tanke på att det ser ut att vara en del provisoriska märklappar. Det som har förändrats i skåpet sedan dess är att den stora gruppcentralen har blivit två mindre. Möjligen kan detta ha koppling till spänningshöjningen i elnätet. Det har dessutom tillkommit en transformator för att kunna ta ut lägre spänning till huvudsignalerna vid mörkläggning. Slutligen har indikeringstransformatorerna nere till höger reducerats till fyra.

Ett mysterium som återstår är att det finns en spårplanstavla som grafiskt sett liknar den som finns med på Klasarödsbilderna. Det märkliga är nämligen att spårplanstavlan inte sitter på väggen vid apparaten och att det idag inte finns det minsta spår av en hålbild på väggen som stämmer med fästena på spårplanstavlans baksida.
[img]http://i1010.photobucket.com/albums/af224/zbloc/Vtytavla.jpg[/img]


Hela tråden: