Identifiering av bilder oavsett gångbord (Fordon: lok)

av Olof W, Thursday, April 10, 2008, 22:35 (5831 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hej CEO - lite mer information om bilderna

Tyvärr inga H3 bilder men...


Jag kan inte låta bli att försöka identifiera dessa bilder. Samma fråga gäller för dem alla: När togs bilderna?


Tender med gångbord:
[image]

SJ L16 1644 uppställd i Alvesta. Hur länge var loket kvar där, innan det på olika vägar hamnade i Klippan, där intressant pga sitt skånska förflutna som MTJ 14 (fast levererat till NOJ)?

Bilden tagen 1984-05-19 i Alvesta


Tender utan gångbord:
[image]

Ser ut att vara från SJs "filialverkstad" i Vislanda

Nej, Vislanda hann jag aldrig besöka på ånglokstiden. Bilden är från Grängesberg i juli 1992. En mycket underlig känsla att går runt bland så otroligt många ånglok och veta att man aldrig skulle få se något liknande igen.


Svårt att avgöra vilket:
[image]

SWB H3 58, verkar vara från en tidig resa, men var nånstans?

Karlstad 1984-08-18, en tågfest med lok drag-racing. Undrar var den sporten tog vägen?


Äldre lokman på väg ut på gångbordet:
[image]

SJ S 1277+Co8 2772 vid den improviserade plattformen i Klippan och SJ N 641 på sidospåret med HVJs/KLJs meste lokförare Lennart Andersson i klättringstagen. (Smala "gångbord" utanpå tanklokshytt inget ovanligt för att enklare komma upp på tankarna.) Av dessa identifierade detaljer är bara plattformen och S 1277 kvar i Klippan. Lennart växlar tyvärr sedan åtskilliga år på sällare bangårdar och Co8 2772 är som bekant renoverad på museet i Gävle. N 641 ingick också i den stora bytesaffären mellan KLJ/FVJ och SvJvm för ett antal år sedan, men var finns det idag?
/CEO

Bilden tagen 1984-09-25 och jag är lika nyfiken som CEO på vart N-loket finns idag.
/Olof


Hela tråden: