Satte stopp (Fordon: lok)

av Richard Loe, Monday, April 14, 2008, 21:19 (5848 dagar sedan) @ BD

På 60-talet körde Engelsmännen Evening Star, 10-kopplat godstågslok med expresståg i 140 km/h, det ger 480 varv/min!!! Två yttercylindrar och enkel bisselboggie, det hade de Tyska tabellerna gett max 230 varv/min för! Men några sådana tabeller hade aldrig Engelsmännen. det var upp till föraren hur länge han kunde hålla sig kvar på pallen och loket på spåret.


Dag

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
När uppgifterna om fortkörningarna med typ 8F (eller kanske det hette 9F) ("Evening Star" var då nog ännu inte byggd) dök upp i pressen såg ansvariga till att sätta stopp på sådana körningar.
Man var rädd att de rörliga maskindelarna skulle överansträngas och brista.
Men visst var det ett fint betyg till dem som konstruerat cylindrar, slider och panna med ångförbindelsen till sliderna.


Den inte Dem - det var Robert Riddles som konstruerade 9F loken, som i princip är en tio kopplad version av hans lika lyckade 7P "Britannia" pacific lok (fast med något mindre fyrbox volym och dubbla blästerrör). Händelsen i fråga skedde på ett snälltåg på f.d. LNER, där ett 9F lok rykte in för att dra ett snälltåg från Grantham till Kings Cross. 9F loken har ingen hastighetsmätare och har en mycket lugn gång även vid höga hastigheter, så föraren körde så fort han tyckte var säkert - vilket i detta fallet råkade vara nästan 150 km/h.

Man hade även på annat håll upptäckt hur lämpliga 9F loken var för snälltågstjänst, och under en period var det vanligt att loken användes i snälltåg, särskilt på banor med stora stigningar (exempelvis Somerset & Dorset). Hastigheter mellan 130 och 140 km/h ansågs normala för loken i denna tjänst. Detta sågs inte med blida ögon av BR ledningen, då loken inte hade rullager och man var rädd för konsekvenserna av en varmgång i den hastigheten. Loken förbjöds därför formellt från snälltågstjänst (även om detta fortfarande förekom i nödfall).

Slultigen så kan tilläggas att 9F loken har rekord för det tyngsta tåget som någonsin startats och dragits av ett ensamt ånglok i Storbritannien - 2162 ton. Rekordet sattes så sent som 1983 av 92203 "Black Prince" (David Shepherds lok) då den drog ett fullt lastat tåg ut från dagbrottet i Merehead (en tågvikt som normallt kräver dubbel T66 som dragare).


Hela tråden: