Spårvagnar i Göteborg 1940-tal, nej, 30-tal! (Fotografier/bildfrågor)

av Mattias Jansson @, Tuesday, April 15, 2008, 16:47 (5827 dagar sedan) @ Sune Nylén

Om man tittar på den bild som Du visar och den första så kan man genast se att popplarna,för det är väl det?,på den första bilden har vuxit upp och når underkanten på fönstren i nedre fönsterraden. På det kort Du visar ,poststämplat 34 är de inte så höga.Nu är visserligen inte vinkeln riktigt samma , men att det är skillnad på höjd råder inget tvivel om.Det kort som du visar kan ju också vara taget redan 1930,vykort såldes länge, bilarna på ditt kort är också av äldre dato tycker jag mig se.Träden står förresten fortfarande kvar och jag tar ofta linje 43 till Kärra därifrån.Dina träd är vidare, men de beskars nog årligen för att växa på höjden.Det kan jag idag se på stammarna som har spår av äldre grenar.Men kanske 1935 är rätt år.Så stod det ju på det kort som kom från stadsmuséet,och som jag utgår från att Du sett och funderat över.Nu hade man ju fel på det andra kortet ,som är taget 48 och inte 36,som angavs från muséet, så bergsäkert är det ju inte med 35 heller.Bästa hälsningar:-) Sune


Hmm, det är fullt möjligt allt det du skriver, men i alla fall, du hävdade från början ganska bestämt att det inte kan vara från tidigt 30-tal. Så här skrev du sedan:

"Vad som talar mot de första åren är att jag tycker det är många bilar av inte direkt uråldrig modell. Klädseln på personerna påminner mer om slutet av 30 talet. VGJ byggnad ser ut att ha blivit lite vindbiten i teglet (gult)Inga gengasaggregat syns dock - alltså före kriget.Pråmtrafiken på Mölndalsån är igång vid slussen.Kanske sista fredssommaren ,men man kan bara spekulera."

Nu har vi hamnat i att det kan skilja mellan något i stil med 1932 och 1935 till exempel. Men i så fall kan ju inte gärna motorfordonsparkens ålder ha någon avgörande betydelse, det lär inte ha skett någon total generationsväxling person- och lastbilar i Gbg under de åren. (Personligen tycker jag att fordonsparken ser mycket liknande ut på de båda fotona).
Det där med klädseln kan säkert stämma, men det får du gärna utveckla för någon som inte är inläst exakt på respektive 1931-32 och 1937-38 års snitt.
Pråmtrafiken på Mölndalsån vet jag inte så mycket om, fanns inte den 1931-32 eftersom det verkar som att du framhåller det som en indikation på att det inte kan vara tidigt 30-tal?
Inte för att det har så stor betydelse, men jämfört med det ursprungliga där det t o m var snack om 1948 så torde vi ligga mycket närmare början av 30-talet än 40-talet. Popplarna är måhända beskurna, men de är ungefär tre gånger så höga på den tredje bilden som figurerat, vilken bevisligen är från sent 40-tal. Det är möjligt att popplarna växte några decimeter från 1931-33 fram till 1939 och sedan 3-4 meter från 1939 till ca 1948-49 men det låter konstigt, beskärning eller ej...


Hela tråden: