underföringsvagn (Fordon: allmänt)

av Micke Carlsson., Tuesday, April 06, 2010, 13:12 (5140 dagar sedan) @ Morshyttan

Hm. I princip "nej". Men som Wi haffuer en fallenhet för extrema svar i detta forum vill jag infoga ett artikelnummer förvarat i "framtidshögen" hos NJM, en normalspårig wagong avsedd för att flytta fordon med spårvidd 750 millimeter. Vissa skulle kalla den en vagntravers eller -skjutbord, men dess konstruktion är onekligen en (mycket liten) vagns. Den flyttade genomgående smalspåriga vagnslaster mellan punkt A och punkt B på det numera f d sågverket i Edsbro, Roslagen. Fast det kanske är att ta i att anföra detta föremål i bevisningen... Några andra exempel kom dock ej till minnes.

Utan att veta säkert skulle jag gissa att omlastningskostnaden ej översteg fraktkostnaden för 1 st vagnslast plus vagnen själv, vilket gör det svårt att utnyttja normalspårets större bärighet när den fördelen förfuskas genom transport av transportapparater. Ett förhållande som inte lika påtagligt förlorar potential i sin motsatta tillämpning, överföringsvagn för breda fordon på smalare spår.

Och så påminner vi om den kolmåtthantering som gick från Småland 891 via normalspår till Riddarhyttan/Kolsvatrakten. Alltså över trenne spårvidder. Modultänk.


Hela tråden: