Säkerhetspluggar - Gjut om varje år! (Fordon: lok)

av Martin Kolseth @, Wednesday, April 16, 2008, 20:07 (5853 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Den 14:e juli 1991 torrkokades Thor på ULJ varvid eldstadstaket som slets loss från ett antal takstag trycktes in uppemot 50mm på en yta av ungefär 300x300mm.
Den påföljande utredningen visade, förutom att en rad olyckliga omständigheter och felbedömningar lett till haveriet, att säkerhetspluggen inte hade smält. När den senast hade gjutits om var oklart eftersom den då gällande teorin var att så länge den var tät så är det inget problem.
Innehållet föreföll vara en blandning av tenn, tennoxid och kalksten, men någon kemisk analys gjordes dock inte. Helt klart var att smältpunkten vida översteg vad kopparn tålde.
Efter denna tråkiga incident infördes rutinen att säkerhetspluggarna gjuts om före varje trafiksäsong.

När loket som då var känt som NVHJ 22 lånades upp till ULJ 1993 försökte undertecknad smälta ur innehållet ur säkerhetspluggen för att gjuta om den. Trots att pluggen värmdes till rödvärme och försök gjordes att medelst dorn och hammare slå ut innehållet så förblev detsamma kvarsittandes i pluggen.

Enligt ångloksläran ska rent tenn användas vid ångtryck över 12kp/cm2, medan en blandning av 5 delar ten noch en del bly ska användas för ångtryck därunder.
Blandningen avgör smältpunkten. Rent tenn har smältpunkt 232'C medan rent bly har 328'C. Blandningar får lägre smältpunkt med lägst smältpunkt, ca 175'C, vid en blandning av 40% bly och 60% tenn.

Jag rekommenderar att, förutsatt att pluggen inte är väldigt liten, gänga med 1/2"W invändigt, eftersom det då pga samma gängstigning är möjligt att gänga upp till 9/16" (W eller UNC kvittar) om det efter ett antal omgjutningar blir mycket oxid i gängan.

Slutligen vill jag uppmana alla som ännu inte gör det att regelbundet gjuta om säkerhetspluggarna varje år!

//Martin


Hela tråden: