Spårvagnar i Göteborg 1940-tal, nej, 30-tal! (Fotografier/bildfrågor)

av Sune Nylén @, Wednesday, April 16, 2008, 21:33 (5825 dagar sedan) @ Jan Frelin

Hej ! Nej, Du vet de som hade råd med bilar, handlanden och bättre bemedlade ville väl då som nu ha en förlängare att visa upp och försökte skaffa det nyaste som fanns,för gamla Fordar var väl inget att impa på det "Täcka könet " med ,så procentuellt var det väl mest nya bilar, åtminstone i städerna Men på landsbygden var väl logarna fulla av äldre bilmodeller.Samlare åkte gärna ut och gjorde kap. PV 444 kom ju 1944 och blev ju mycket populär hos de som hade råd att köpa en sådan.Den kostade väl då mellan en och enhalv a två årslöner för en vanlig löntagare,så man kan väl säga att priserna har hållit jämna steg.Men då gick det nog inte att låna till bilen i bank om man inte var riktigt solvent innan.Dvs man hade inget behov av att låna egentligen. Sedan kom ju några år efter kriget de så kallade " Dollargrinen".stora amerikanska bilar med en stor "skrattande" grill.Senare mest populära som raggarbilar.Men hos s.k. vanligt folk var bilen för de flesta en dröm långt in på 50 talet.Jag minns som igår att det stod fruar i speceriaffären hemma och talade om högt att "Till sommaren skall vi ut och bila med Sven och Greta". Skulle någon säga så idag skulle folk glo på honom som han var försöksutskriven Tiderna förändras och vi med dem:-) Sune


Hela tråden: