Lokstall till höger (Fotografier/bildfrågor)

av Sune Nylén @, Thursday, April 17, 2008, 18:34 (5852 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Hej! Först nu har jag sett era spekulationer.Men tittar man på bilden så lägger man strax märke till att kontaktledningen är av BJ modell,med trissa på isolator för bärlinan.Lok 729 är BJ 209.Tillhörde lokstationen på Gbg Norra ,BJ gamla - och gick endast på GDG linjer, beroende på att dessa lok hade toppskena där slitskenan bestod av kol,och kontaktledning där lok med aluminiumbygel typ SJ avsatte smälta aluminiumdroppar på kopparlinan ,skulle snabbt åstadkomma skador på kolskenorna.Det fanns förresten en bestämmelse som sade att gick dessa lok på SJ linjer skulle särskild inspektion företagas efter ett visst antal km. Hur många kommer jag ej ihåg i huvudet.De gick ju Olskroken Gbg C 2 km alltid. Jag vill minnas att jag sett en gammal bild där stallet låg på andra sidan,Det lär ha flyttats i samband med elektrifieringen.Om så var fallet vet jag ej bestämt ,men det ser ju ut som ett stall därborta i bakgrunden.För ellok fanns ett stall som låg på andra sidan bangården och söder om stationen.Se Sveriges Lokstn.Bilden är tveklöst från Öxnered.Jag fick en förstorad bild tillsänd mig från frågeställaren-bosatt i Vänersborg- och vi var båda ense om att bilden är från Öx. Tittar man närmare på strömavtagaren förresten så ser man att den har isolatorer i form av ett liggande rör , med många rillor.Det är strömavtagare av 1947 års modell. Samma som satt på GDG expressen Loken 201 - 209 /721- 729 ,var försedda med denna typ.:-) Sune


Hela tråden: