B 1367 nässjö 1982 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Thursday, April 17, 2008, 20:35 (5825 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack för den uppfräschningen av mitt minne, jag har bara enstaka bilder därifrån. Min far har några fler, bilden på B 1367 hade han tagit i Nässjö och där syns bara första loket tydligt.
Vid närmare eftertanke var väl dessutom jubileet 1982.

När det gäller B 1135, jag har ett minne av att den någon tid var placerad i lokhus runt Nässjö, troligen Äng tillsammans med E 1042. Eller konserververades det och placerades annorstädes efter sin aktiva tid?
1135 var driftslok i Nässjö under andra halvan av 60-talet, E 1042 fanns fram till 1972 och N5 1783 under 60-talet tror jag.
Det fanns även lokhus i Grimstorp någonstans, tror jag, men det försvann runt 1970. Vilka övriga lok som stod var minns jag inte.

B 1135

1967
Avställd som driftånglok vid Nässjö lokstation HR
1968-01
Avreg som driftlok SJ/RW
1968-05-25
Observerad Nässjö nedkopplad WS
1968-08-13
Observerad Nässjö nedkopplad WS
1969-08
Borta från Nässjö WS
1970-08
Uppställd i Grimstorp lokhus WS
1971-06-11
Provkörd i Nässjö SJ/RW
1971-08-01
Provkörd i Nässjö WS
1971
Torrluftkonservering verkställd SJ/RW
1972-09-10
Uppställd torrluftkonserverad i Nässjö Ul
1977-09
Transporterad från Nässjö WS
1978-07-30
Uppställd i Mellansel grp lokhus torrluftkonserverad WS

Loket kvarstod i Mellansel Grp torrluftkonserverad fram till utdragning i början av 1990 talet

E 1042 provkördes kort tider efter att den avförts från driftfordonsparken 1972-04-01. Torrluftkonserverades därefter i Älmhults lokstall.
1974 togs loket tillfälligt fram och tjänstgjorde med extratåg Nässjö-Oskarshamn i samband med NOJ jubileum 1974-06-08--09. Vid detta jubileum tjänstgjorde även J 1237 som ju avhandlats flitigt i detta forum.
Efter några år transporterades loket från Älmhult till Granbäck lokhus och torrluftkonserverades där. Där stod loket fram tills utdragning (1992?)Pannan (SJ 2564) Är tillvaratagen av JVM, förmodligen som reservpanna i framtiden till E 900.

Var N5 1783 tog vägen efter avställning vet jag ej. Har ett svagt minne (kan mkt väl vara fel) att det ställdes upp i lokstall (oskarshamn?)
1784 stod iaf i Åseda lokstall sommaren 1970
Kanske Henrik vet närmare N5 lokens öden innan bägge loken drogs till vislanda 1970-71 och skärbrännarna tog vid i Vislanda 1973.
Har iaf en lokskylt från 1784 i ägo som inköptes för 25:- i Vislanda.

/ Conny


Hela tråden: