Säkerhetspluggar - Gjut om varje år! (Fordon: lok)

av Micke Carlsson, Thursday, April 17, 2008, 20:46 (5850 dagar sedan) @ Tommy Lager

Deformation under kombinationen tryck/temp?

Det måste ju vara materialkvalitetsberoende (?), var finns kopplingen till panntrycket?

Krypbrottgränsen måste vara olika i olika tillämpningar, eller? Jag fann ett värde för koppar på 150 C, avseende kylanläggningar.

Man måste veta vid vilken temp just detta fyrboxmaterial sviktar oacceptabelt.
Sedan måste man veta driftstempen i godset. (kan schablonberäknas)

Hur leder detta fram till att vi väljer olika plugglegering beroende på panntryck?

Är godstjocklek en faktor som påverkar krypbrottgräns i en och samma tillämpning? Då kan det ju finnas en koppling till trycket och tempen.

Vill "vi" alltså att pluggen smälter innan krypbrottgränsen, helt oaktat om vi kokat torrt eller inte? (=vilket värde är egentligen dimensionerande, vattennivån eller temperaturen)

Hur pass långt hade metallurgin kommit kring detta 50 eller 100 år bakåt i tiden, när receptet på smältpluggar skrevs?

Tycker frågan är ganska relevant för att avgöra varför vi gör som vi gör, är det någon som egentligen vet mer än att "så ska det vaara"


Hela tråden: