Säkerhetspluggar - Gjut om varje år! (Fordon: lok)

av Micke Carlsson, Friday, April 18, 2008, 12:49 (5845 dagar sedan) @ Martin Kolseth

OK, tack, bra förklaringar.

Jag argumenterar inte emot omgjutning, jag "tjafsar" för att jag vill förstå varför man väljer en viss legering i ett visst fall. Och på kuppen kanske man kommer på något fiffigt som kanske undanröjer vissa olägenheter. Om det fiffiga inte visar sig hållbart så har man ju åtminstone klarlagt det också! Ett lätt sätt är att göra något man vet fungerar och inte klura så mycket på varför det fungerar, och inget fel i det. Ja är ju helt nöjd med högertrafiken varje gång jag kör bil och grubblar nte över det. I fallet smältpluggar hängde jag dock på nu när det spekulerades kring dem.

Vad gäller vattennivå och smältplugg vill jag dock påstå följande, att vattnet spelar ingen som helst roll. Vattenångan däremot är ett mycket effektivt släckmedel som tränger undan luftens syre till 100%. Tänd en rejäl brasa i en plåthink, håll den under injektorns spillrör och släpp lite ren ånga så ska du få se på grejor...
Stänger man sotare och luckor så bör pluggens hål släcka fyren ganska snabbt och hålla den i schack så länge fyrboxen är ångfylld. Inte för att jag har provat dock. Oljebränder har jag däremot släckt med ånga några gånger, och tycker det funkar mycket bättre än med kolsyra, skum eller pulver. Dels syrebristen och dessutom väter det, så det stjäl värmeenergi också. Kolsyra och pulver i ett!


Hela tråden: