Kolpulvereldning (Fordon: lok)

av Thomas Tell, Saturday, April 19, 2008, 23:37 (5822 dagar sedan) @ BD

Här är en del jag skrivit av från skrivelser till/från 7/8 maskinsektionen i Malmö som finns på Kristianstads Museum.


Brev från Falköping Ranten till Motala Verkstad 1/2 1920
Gällande ändring av eldstaden för förbättrad förbränning vid forcerad eldning.


Sa 1252 hade annan murning än 1280.


Omrörareanordning uppsatt på tendern 887 kopplad till Tb 864


Sa 1280 fyren släcks vid hård körning och är svår att tända igen
Malmö 29/4 1920


Önskvärt att upphöra med proven
Malmö 15/6-1920


F.n. framföres tågen 1100 - 1357 M-Äh-M varannan dag och tågen 8279 - 8280 M-Trg-M varje dag av kolpulvereldade Tb 863, 864 eller 887.
De kolpulvereldade Sa-loken tjänstgör i tågen 585, 366, 2023 o 360 M-Trg-M. Sa 1252 är avställt för tubbyte och murning samt Sa 1280 väntar på reparation.
Malmö 6/7 1920


Jämförande prov mellan Tb 863-864 och Tb 853 sträckan Malmö - Hässleholm 22/7 - 25/8 20.
Kolpulverloken förbrukade 81,3% mer bränsle per 1000 tonkm med en avdunstning av 23,7 % mindre vatten per kilo bränsle än stenkolseldat lok.


Till Distriktsförvaltningen angående kolpulvereldning.
Med anledning av Kungl Järnvägsstyrelsens skrivelse den 30/10 1920 meddelas att något acceptabelt förslag till ändring icke kunnat finnas......hemställan göres om totalt upphörande av försöken och att loken ombygges till vanlig koleldning. Särskilt önskeligt att Sa-loken ombygges enär de behövas för tåg som nu allt som oftast framföres av Cc- eller A-lok vilka icke är så ekonomiska.
Malmö 26/2 1921


Kolpulverkvarnen i Malmö nedplockades våren 1923.

Det är brottstycken som jag skrivit av för 15 år sedan.
/tell


Hela tråden: