Ett gammalt järnvägsfordon mindre.. (Fordon: vagnar)

av Krister P, Tuesday, May 11, 2010, 23:15 (5097 dagar sedan)

Jag har en kompis som jag lärde känna 1984 när vi tillsammans var engagerade i Föreningen Rädda Smalspåret.
Många år tidigare hade han sett ett rälsbussläp som tjänstgjorde som sjöbod vid norra änden av sjön Åsnen. I november 1986 så gav vi oss iväg för att försöka finna släpet igen och eventuellt identifiera det.

Otroligt nog så hamnade vi på rätt lilla väg som gick ned till sjön. Och där stod det!
Jag tog några bilder som ni kan se här nedtill.
Släpet saknade underrede och de hade tagit upp ett fönster på ena sidan.
Även ett tak hade satts upp och detta gjorde nog att släpet var i ganska bra skick.

Under färgen kunde jag på ena långsidan se liksom i relief SJ och siffrorna 1732.
Det rörde sig alltså om det av Hilding Carlsson tillverkade tvåaxliga släpet
UF2p 1732, f.d. VB 4!
Släpet var rapporterat skrotat redan 1956 i Vislanda men tydligen hade det försålts till en privatperson.

Nu, 24 år senare, så fick jag plötsligt för mig att åka och se om det fanns kvar och ta lite mer bilder. Problemet var att jag inte hade skrivit upp närmare var det stod utan bara någonstans mellan Jät och Kalvsvik. Min kompis kom inte heller ihåg exakt var det stod men vi minns att det var nere vid sjön och att det gick en mindre väg dit.
Efter en konsultation av kartan så kunde jag konstatera att det inte fanns så många vägar som uppfyllde det kriteriet i just detta område.

Jag åkte iväg igår men kunde inte hitta det någonstans.
Det kändes som det kunde finnas något ställe till att leta på så jag åkte till området idag igen.
På ett ställe träffade jag en man som jag frågade och jag visade även bilderna för honom. Själv kände han inte igen boden men han skulle ringa ett samtal till en som var infödd i trakten och visste det mesta.
Det var då jag fick det oerhört bittra beskedet.
Släpet hade existerat till bara för någon månad sedan!

Ägaren tyckte att det började bli i dåligt skick och ville sälja det.
Det dök dock inte upp någon intressent så han tog en grävskopa och tryckte ihop hela släpet.
Därefter forslade han paketet till en tipp där han grävde ned det och avslutade med att hälla rejält med fyllmassor över liket.

Det känns naturligtvis mycket tråkigt att jag missade det med bara någon månad och att jag inte har fått tummen ur tidigare och letat efter det.

Vi får lysa frid över UF2p 1732:s minne när den nu har passerat den yttersta växeln och in i järnvägshimmelen där den får träffa alla sina kamrater från HC.

Nu kan ni alla som vill, anteckna att släpet skrotades 2010 och inte 1956.

[image]

[image]

[image]

[image]


Hela tråden: