Unionsflaggan i Östersund - Tullhuset och silkekontroll ;-) (Historiskt material)

av Arne, Thursday, May 13, 2010, 02:43 (5096 dagar sedan) @ Morshyttan

Någon flaggkunnig som förklara varför flaggan är tretungad (= örlogsflagga)?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_flagga finns inget om järnvägsvarianter.


Att den tretungade örlogsflaggan användes är kanske inte så iögonenfallande då denna användes på vissa statliga byggnader ex. tullen:-)

Östersund var hur märkligt det än låter en tullort och alltså berättigad att använda denna flagga, men vad [i]loket[/i] gör kommer efter denna förklaring och författaren till just detta inlägg vet m.a.o inte ett skvatt varför :-|

Men då har vi i alla fall kommit halvvägs dvs. att vi vet att östersund fick använda en tretungad flagga men vi vet inte varför just denna ;-)

Svaret kan alltså uppfattas som både intetsägande och svävande, men eftersom flaggan faktiskt en gång svävat på en flaggstång så är dett åsså halvt rätt även där :-) :-D

Krångligt !? ja vad kan man begära mitt i natten då man normalt borde sussa, men inte får, fast heraldik, glans och prakt har alltid en fast plats utabför horndal :-P ;-) :-D :-D

Apropå tullen i Östersund så låg denna i ett särskilt Tullhus strax norr om Östersund C utmed Strandgatan och med Tullgatan på ena sidan. Tullhuset innehåller numer sedan 2007 Sametingets lokaler och ett samecenter, Gaaltije, sydsamiskt kulturcentrum. Själva byggnaden byggdes 1889 och är uppförd i en lite ovanlig nyrenässansstil som gör huset av särskilt kulturhistoriskt värde.

På ett mer personligt plan så har min mor berättat om hur man fick gå ned till Tullhuset (20- och 30-talen) och lösa ut paket från släkten i USA. Och då kollades om det var äkta silke i tygerna som mammas morbror hade skickat från det stora landet i väster vid jular och födelsedagar. Genom att dra ut några silketrådar och bränna dessa kunde tullen avgöra om det var äkta silke vilket hade större tullavgift vad jag kan förstå.


Hela tråden: