Koppelvagnar - Gimo - ?? (Fordon: vagnar)

av Granis, Monday, April 21, 2008, 12:15 (5848 dagar sedan) @ Kurt Möller

Hade Rockwool ngn anledning att skicka gods på smalspåret? Varför skulle annars växlarvagnen även vara kopplingsvagn?

Hmm. Det berodde väl på att trafiken, inkl växlingen, skulle kunna skötas av smalspårslok? Jag kan f ö inte påminna mig att jag sett [i]nån [/i]bild på nåt normalspårigt dragfordon i Gimo alls innan 1970! Endast en bild -publicerad i Owes och Haralds artikelserie 1999- på en normalspårig Y6-motorvagn enligt bildtexten utgörandes det första normalspåriga "tåget" till Gimo (eller på väg dit) när treskensspåret var färdigt 1961. Denna användes som "manskapsvagn" vid arbetena. När dessa sedan fortsatte mot Hargshamn, varvid sträckan dit ju tidvis var både tre- och fyrskensspårig för att smalspårstrafiken skulle kunna fortgå under breddningen, använde man i stället en smalspårig YP-motorvagn i samma funktion!

/ L G


Hela tråden: