signalplats, manuella vägskydd ännu 1997 (Signaler/säkerhet)

av MM, Thursday, May 27, 2010, 03:55 (5055 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Dvärgsignalens placering måste rimligen innebära att den motriktade sexskenssignalen inte är Lundavägens (yttre) infartssignal, utan den är förmodligen en inre infartssignal (som nu för tiden skulle ha benämnts mellansignal). Dvärgsignalen finns troligen för att tillåta växling förbi utfartssignalen till ett längre ut mot stationsgränsen beläget sidospår. Om denna tes är riktig, skulle "kör", "kör varsamt" eller "ogiltighet" i dvärgsignalen (signalbesked från 1950-talet; nu: "rörelse tillåten" ) garantera att det inte vore ställt någon motriktad tågväg från den yttre infartssignal fram till den sexskenare vars baksida vi ser.
/up


Det är en trolig förklaring. Dessvärre har jag inte skannat in någon tidtabellsbok del A för körriktningen Simrishamn - Malmö, där hade man annars kunnat hitta den eventuella yttre infartssignalen.

Intressant är också att tidtabellsboken del A från 1957 anger att den utfartssignal vi ser på bilden (yttre utfartssignal) kontrollerade ljudsignalerna vid Truckvägen. Sedan fanns två fällbomsförsedda vägkorsningar (Mölledalsgatan och Staffanstorpsvägen). Staffanstorpsvägen var möjligen nuvarande Vattenverksvägen, ett namn som också figurerar i tidtabellsboken. Dessa två vägkorsningar var enligt tidtabellsboken från 1950 bevakade av vägvakt. 1957 följdes de av en signalplats, Östra Fäladsgatan. Där fanna alltså bommar som skyddades av huvudsignaler. Östra Fäladsgatan förekommer inte i 1950 års tidtabellsbok del A, kanske var det en nyanlagd väg? Dessvärre har jag inte hittat bilder på någon av dessa vägskyddsanläggningar.

1959 hade signalplatsen försvunnit, men bommarna fanns kvar. Antagligen manövrerades Ö Fäladsgatans bommar av den vägvakt som sedan tidigare skötte bommarna vid Mölledalsgatan och Staffanstorpsvägen. Per Forsström har på en av sina numera dessvärre slopade webbsidor så sent som 1997 skrivit om vägvaktskuren vid Vattenverksvägen varifrån tre vägövergångar fortfarande bevakades. Östra Fäladsgatan bör väl ha varit en av dessa vägar. Just 1997 tog man i bruk ett datorställverk typ 85 vid Lundavägen, och detta måste då förses med ett gränssnitt mot den manuella vägskyddsanläggningen. Troligen gällde det endast att ställverket skulle ge tågankomstsignal till vägvakten.

Signalplatserna vid vissa automatiska eller på avstånd manövrerade fällbomsanläggningar slopades i allmänhet under slutet av 1950-talet. Huvudsignalerna ersattes av V-signaler. Detta skedde säkerligen också vid Ö Fäladsgatan.

Någon förklaring till dvärgsignalen vid utfarten har jag alltså inte hittat, om det inte fanns något sidospår längre ut (skyddat av yttre infartssignal) skulle det möjligen kunna ha samband med signalplatsen

Arkiverad kopia av Per Forsströms sida om detta

Manuellt vägskydd med indikering från datorställverk 85...


Hela tråden: