Åter.... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Tuesday, April 22, 2008, 09:11 (5820 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

..Men finns det idéer att låta både Marielund, Almunge och Faringe mer växelvis bli slutstationer i en framtida långsiktig satsning? Då låter miljösatsningar på Faringe som intressant och hissnande.

Genom åren har väl ett antal förslag existerat om att avkorta banan i båda ändar i olika varianter, typ från Länna och ut (till Faringe) och från Bärby och in (mot Uppsala). Framförallt under de år banunderhållet verkade vara övermäktigt. Det förstnämnda dessutom som ett scenario efter byggandet av en Fjällnorabana. Nu blev det ju ingen sådan, och inga av de andra idéerna behövde som tur är förverkligas. Var, hur och till vilken kostnad skulle man då dessutom kunnat ordna en ersättning för (de då små men ändå) verkstadsresurserna i Faringe?

Satsningarna under de senaste tjugo åren just i Faringe och på mekaniserat banunderhåll längs hela banan har nämligen gjort dylika idéer obehövliga. Trafiken har dessutom genom åren ökat även den på hela banan, d v s ända ut till Faringe. "Östra ändan" är numera inte längre "bara en transportsträcka" och antalet tomtåg har minskat. Inte minst i årets tidtabell. Information om denna och annat finns på hemsidan. Johan m fl kan säkert fylla på med mer...

/ L G


Hela tråden: