Frågor om Fjällnora-banan (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Tuesday, April 22, 2008, 12:29 (5841 dagar sedan) @ Anders Persson

Nej, det har aldrig funnits nån bana till Fjällnora. Dock fanns en kortare bana till en grusgrop på 1800-talet vars banvall man delvis skulle kunna använt till Fjällnorabanan. Banan skulle utgått från en ny station kallad "Byrsjön", belägen på rakan efter Fjällnoravägsövergången (mellan hpl Selknä och Löt) som i en båge åt sydväst ringlade sig mot friluftsområdet på vilkens parkering slutstationen skulle byggts. Längd sisådär tre kilometer (nån annan vet nog exakt). Planerna var relativt långt gångna, men överklaganden från kringboende -vilket var möjligt även under gamla miljöbalken m fl regler- gjorde att det drog ut på tiden så att kommunen gav upp. Tanken var ju också att det hela skulle byggts som nåt "beredskapsjobbsprojekt", men då hade tiderna blivit bättre och konjunkturerna -inkl arbetsmarknaden- vänt uppåt. Plus att projektet ställdes mot andra nödvändiga kommunala kostnader. Så då hamnade projeketet "på is", och där har det varit i sisådär tjugo år nu. Saknat av få, vill jag påstå. SRJmf/ ULJ har ju visat att trafik på hela den befintliga banan är möjlig. Likaså upprustning och underhåll av densamma.

En orsak internt inom föreningen var ju att man tyckte det var jobbigt med trafik och underhåll om inte till, så i varje fall bortom Länna. Så sträckan öster om Byrsjön var mer eller mindre tänkt som en "transportbana" om Fjällnorabanan hade byggts, tror jag. Av somliga i varje fall. Men en viktig orsak till att man inte behöver sakna nån Fjällnorabana är att trafikströmmarna och med de sammanhängande rese- och fritidsvanor har ändrat sig under åren. På 70-talet var det liksom Fjällnora som gällde, i princip oavsett väder. Även barnfamiljer kunde ta sig en heldag i Fjällnora och därmed åka långsamt ångtåg dit och därifrån.

Nu ska det handlas på söndagsöppna stormarknader på hemvägen, varför man ofta tar bilen och en föräldrer kör densamma. Dessutom har det ju framgångsrikt satsats på fik och restauranger längs banan -även om Länna värdshus försvunnit- och trafik till dessa (Gunsta, Marielund och Almunge) och "Thuns" i Faringe varför det finns andra resmål längs "Lennakatten". Nog så viktigt när vädret är dåligt.

/ L G


Hela tråden: