Teknikhistoria - om "rotationsriktningar" (Signaler/säkerhet)

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, June 08, 2010, 12:20 (5042 dagar sedan) @ L Hjelm

Intressant, detta med höger- eller vänstergång vid "aktivering" av olika roterande reglage... Kan detta hänga ihop med de olika ländernas höger- eller väsntertrafik - och därmed t ex hur kuskarna satt på sina kuskbockar och hur de höll i tömmarna (och kunde aktivera handbromsen)?

Körstilar o d varierade dock åtskilligt: T ex "engelsk tömhållning" betydde att kusken hade båda tömmarna i ett fast grepp i en hand (ofta=vänster) och piskan i den andra, och styrde dels med tömtag i ena eller andra tömmen m h a högra lång-, ring- o lillfingret, dels genom att (på välkörda hästar) varsamt lägga pisksnärten på hästens resp. länd. (Det senare var även en stor hjälp vid skarp vändning där det var trångt.)

Skruvbromsar tycks mestadels ha varit högergående vid ansättning, oavsett fordonstyp. T ex handbromsen på gamla spårvagnar - oavsett om kontrollern hade höger- eller vänstergång vid uppkoppling - tycks alltid ha varit högergående vid ansättning. Rätt??

Fanns det kontrollervevar med vänstergång även på vissa järnvägar? T ex om föraren alltid satt eller stod i hyttens högra hörn?


Hela tråden: