Åter.... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Wednesday, April 23, 2008, 16:30 (5840 dagar sedan) @ Granis

Tack Granis för svar!
Viktig lärdom att det går att vända en utveckling med olika former av resursbrister till i SRJmf fall en strålande utveckling som gett resultat både inåt i föreningen och i förhandlingssituationer med omvärlden (bron över E4, Uppsala Ö m.m).

Men hur säkerställa vunna framgångar på lång sikt. Vilka projekt kan hypotetiskt bli intressanta i framtiden på 10-30 års sikt. Hur möta ett expanderande Uppsala som kan komma att inkräkta på både mark och miljö. Jag förmodar att banan passerar områden som i framtiden blir intressant att exploatera för bostadsbyggande m.m. Eller önskemål om mer kommersiell transport (reguljär kollektivtrafik) av folk. Underlag finns väl delvis redan idag på vissa sträckor även om det till skillnad från Nora - Örebro inte finns två slutpunkter med stort underlag. Men finns det redan idag planer på att bygga mer utmed banan? Vilka visioner finns inom föreningen och ni som är aktiva idag?

Själv var jag ju aktiv fram till 1972-73 (då mkt ung och med mkt begränsat kunnande). Att då tro att t.ex NÖJ 16 skulle återuppstå ca 35 år senare som totalt genomgånget och delvis nytt lok i Faringe lokstall fanns inte ens som tanke. Imponerande utveckling av hela föreningen


Hela tråden: