Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga. (Järnväg allmänt)

av Lars-Erik ⌂ @, Spånga, Wednesday, April 23, 2008, 19:34 (5845 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hm. Är skeptisk mot skrönor som inte kan verifieras mer än muntligt.

Banan lades väl ner först september 1970? Jag har en tidningsurklipp hemma där journalisten följde det absolut sista tåget som drogs av T23 113.
Låter mer troligt att historien omvandlats som Johan Vinberg skrivit om, och att loket var SLJ:s Bjurströms lokmomotor. Denna lokomotor fanns iaf kvar ute i Lövsta i slutet av 1970. Troligtvis för att kunna rangera vagnar som skrotades på plats längst bort i Lövsta. Senare såldes loket till SSS i Malmköping och behövdes därmed transporteras bort med trailer.

Jag respekterar att Du är skeptisk mot skrönor. Beklagar att jag trots efterlysningar bland annat på Postvagnen inte heller fått skriftliga belägg för vissa frågor jag ställt, men jag betvivlar faktiskt definitivt inte vad vänner berättat alldenstund de arbetat nära tågen.Enligt de uppgifter jag har gick sista soptåget den 30 juni 1970 och SMÅA behövde ha grunderna klara före semestern.
Kom gärna igen med närmare uppgift om journalisten och den namnet på den tidning som följde "Silverpilens slut".
Jag vore även tacksam om någon kunde upplysa om vilken tidning det var som skrev om och hade bilder från soptågets urspårning i växeln nordväst Spånga station som ägde rum den 9 juni 1958.
Max


Hela tråden: