Z4p 318 (Fordon: lok)

av Ola Almquist, Wednesday, April 23, 2008, 22:04 (5840 dagar sedan) @ Karlsson

Tycker det är lustigt att inget nämns om multipeldriften på 317 och 318 i Anders Janssons historik om Z4p av äldre utförande. Finns det någon som har leveransbild är något i närheten av det på dessa två maskiner? Påståendet att 318 skulle ha kylargaller av samma modell som sportarna är felaktigt. Hade frontplåten bortmonterad för ett par år sedan och som jag skrivit på annan plats så kunde man konstatera att kylargallret består av galler av samma typ som i resgodssläp.

Långsamt gräver jag fram svar ur pappershögarna...

Jag har några uppgifter som härstammar från just Anders Jansson. Z4p 316 och 317 ombyggdes till multipeldrift i samband med ombyggnaden till 1093 mm spårvidd vid huvudverkstaden i Malmö 1962. Om 318 saknas uppgift men enligt Anders skall skrivelse/beslut om ombyggnad från maskintekniska byrån vara daterat 1960-06-20. Man kan tänka sig att ombyggnaden utfördes kort därefter. Lokomotorn omplacerades för övrigt från Göteborg (/Skara?) till Norrköping/Linköping 1975-09-01.
Jag tror att kylargallret härstammar från 1970-talet, men vet inte om det är från Västgöta- eller Östgötatiden.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: