Kvarvarande gas-fsi? Blinkande rött sken i försignal? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Wednesday, April 23, 2008, 22:36 (5846 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Har Banverket kvar någon gaseldad (om än i ombyggdversion) försignal?

jag tror knappast det, de sista försvann nog på 1980-talet eller möjligen något senare. Jag har för mig att även järnvägarna i Finland slopat sina sista gasförsignaler - som f ö hade omvända signalbilder mot de svenska - blinkande vitt = vänta stopp, blinkande grönt = vänta kör.

En annan fråga jag kom att tänka på i samband med gasförsignaler i Sverige: Tidigare fanns ju försignaler som även kunde visa rött sken. De användes väl främst där det fanns en vägövergång eller lastplats mellan försignal och infartssignal. När det var fråga om gasförsignaler, var det röda skenet antagligen blinkande. I 1947 års säo nämns mycket riktigt (sid 21), att ljusförsignal undantagsvis kan visa rött fast eller blinkande sken. Det ser också ut som om bakgrundsskärmen på försignal med rött sken var helt svart. De vita fälten saknades alltså. Dessa signaler var ju en sorts hybrider mellan för- och huvudsignaler, så det kanske var naturligt att bakgrundsskärmen skulle sakna "försignalmålning".


Hela tråden: