Järnvägsminnen från Hässelby villastad, bild och fråga. (Järnväg allmänt)

av Conny sernfalk, Thursday, April 24, 2008, 00:00 (5843 dagar sedan) @ Lars-Erik

Hm. Är skeptisk mot skrönor som inte kan verifieras mer än muntligt.

Banan lades väl ner först september 1970? Jag har en tidningsurklipp hemma där journalisten följde det absolut sista tåget som drogs av T23 113.
Låter mer troligt att historien omvandlats som Johan Vinberg skrivit om, och att loket var SLJ:s Bjurströms lokmomotor. Denna lokomotor fanns iaf kvar ute i Lövsta i slutet av 1970. Troligtvis för att kunna rangera vagnar som skrotades på plats längst bort i Lövsta. Senare såldes loket till SSS i Malmköping och behövdes därmed transporteras bort med trailer.


Jag respekterar att Du är skeptisk mot skrönor. Beklagar att jag trots efterlysningar bland annat på Postvagnen inte heller fått skriftliga belägg för vissa frågor jag ställt, men jag betvivlar faktiskt definitivt inte vad vänner berättat alldenstund de arbetat nära tågen.Enligt de uppgifter jag har gick sista soptåget den 30 juni 1970 och SMÅA behövde ha grunderna klara före semestern.
Kom gärna igen med närmare uppgift om journalisten och den namnet på den tidning som följde "Silverpilens slut".
Jag vore även tacksam om någon kunde upplysa om vilken tidning det var som skrev om och hade bilder från soptågets urspårning i växeln nordväst Spånga station som ägde rum den 9 juni 1958.
Max

Hittat tidningsurklippet som är från Dagens nyheter 1970-09-11. En relativt lång artikel där jornalisten åker med på loket på det sista tåget på loket mellan Sthlm Södra och Lövsta. 3 bilder finns även publicerade. Anges att sÕsta tåget gick på torsdagen.
Har även plåtat tåget på sensommaren 1970.
Nedläggningen bekräftas också av SJK:s bok Järnvägsdata som anger nedläggning 1970-09-11 men formellt 1.10.1970. Upprivning anges till 1970-1971 (Lunda-Lövsta). Men ... kommer jag ihåg fel ... att spåret kvarlåg ytterliggare någon km till från Lunda till ungefär gångbron över järnvägen. Borde ha varit runt 1976-77?

Urspårningen har jag en bild ifrån (borde vara den) som visar lok E6 1710 urspårat. Vid ungefär samma plats låg f.ö en omkullvält G vagn 1969 mars eller april. Känner du eller någonb annan till orsaken?


Hela tråden: