Kristianstad - Eslöv (Signaler/säkerhet)

av Patrik E, Thursday, July 01, 2010, 18:20 (5046 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Persontrafiken Kristianstad (Långebro) - Hörby lades ned 1961. Godstrafiken Långebro - Tollarp fick vara kvar till 1967. Ännu in på 1950-talet fanns en omfattande persontrafik med direkta vagnar Malmö - Kristianstad, men den trafiken lades successivt om att gå på den elektrifierade sträckan via Hässleholm.


Storhetstiden för denna bana blev synnerligen kort under SJ tiden. Under ett år 1954-55 gick direkta vagnar från Malmö till Karlshamn på den nyligen breddade kustbanans första etapp. I Kristianstad byttes lok från L11 till S/S8 eftersom det saknades möjlighet att vända lok i Karlshamn. Efter att Hässleholmslinjen hade elektrifierats 1955 gick i princip all genomgående trafik på denna sträcka. Hörbybanan degraderades till lokalbana med Y6:or och lokalgodståg. Efter 1961 ska det dock ha förekommit genomgående trafik i viss omfattning på banan bl.a med E lok. För den intresserade så går det i princip att cykla hela den forna sträckan utom närmast Långebro.


Hela tråden: