Kristianstad - Eslöv (Signaler/säkerhet)

av Christer Torgersson, Malmö, Thursday, July 01, 2010, 21:33 (5047 dagar sedan) @ Patrik E

Sista genomgående persontågen Kristianstad-Hörby-Eslöv-Malmö var under vintertidtabellen 1955/56 P 461/462 som gick endast söndagskvällar. Övriga tåg var då ersatta av Y6-motorvagnar och de genomgående tågen gick via Hässleholm
sedan juni 1955.
Banan Kristianstad-Eslöv är nu i det närmaste bortglömd, men den var tidigare närmast en huvudlinje och utgjorde i verkligheten den kortaste sträckan Kristianstad-Malmö. Den borde ha kunnat utnyttjas bättre, t ex med genomgående Y6-tåg till Malmö och färre uppehåll, men det var en annan tid på 50-talet.
Banan var knappast konkurrenskraftig vad gäller gångtider, normal restid med ånglok Kristianstad-Eslöv och ellok Eslöv-Malmö var ca 2,5 timmar. De långa 16,67 o/oo-stigningarna var problematiska särskilt söderut, först 3 km Skepparslöv-Ovesholm och så 6 km Sätaröd-Linderöd där farten sjönk till 30 km/tim. Särskilt söndagskvällar krävdes två lok. Första hälften av 50-talet användes främst L11 i persontågen men också J, S och E-lok förekom. Som 3-4-åring hade jag nöjet att resa på banan med ångtåg, vilket jag fortfarande minns.
Vintertid måste ju efter 1933 vagnarna ha haft dubbla värmesystem vilket på SJ-tiden inte torde ha varit något problem, men hur var det 1933-1944? Hade CHJ sådana vagnar eller användes SJ-vagnar? Ångfinka Eslöv-Malmö tror jag inte användes.


Hela tråden: