Diverse lok och uppställningar i Nässjö trakten (Fordon: lok)

av Hans Keller, Friday, April 25, 2008, 13:23 (5837 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack för den informationen.
Jag hade för mig att även 1042 stod vid Nässjö, men jag var aldrig vid lokhusen så mitt minne är nog fel på den punkten.
En bekant till mig var inne i lokhuset i Grimstorp ca 70 och då stod bl.a ett tanklok och ett eller två tenderlok där (jag tror att han beskrev det som två stora lok och ett kort). Ett tenderlok torde varit B 1135 och tankloket KAN ju varit 1783. Tror att Grimstorp tömdes början på 70-talet och loken drogs nog in till Nässjö. B 1135 provkördes och konserverades (stod det möjligen i stallet i Nässjö mellan provkörningarna?), övrigas öde kan ha blivit skrot.
Vid den här tiden fanns vändskivan kvar vid södra lokstallet i Nässjö och båda stallen där (fd HNJ+SäNJ) kan ha använts för uppställning. Senare användes stallen som banförråd och skivan borttogs. Även Eksjö hade lokstallsplats som kunde användas. 1974 användes det för Tb 864.

Nässjö Ul, är det lokhuset som låg ut mot Äng (mot Jönköping alltså)?

Det fanns ju även lokhus inne på lokstationen, där stod ångkranen.


Hinner inte skriva utförligt svar (p.g.a kolla olika skriftliga källor) förrän tidigast imorgon kväll. Återkommer ... men här är iaf lite

1042
Har olika tidsangivelser att loket var uppställt i Älmhults lokstall från att det lämnade Nässjö 1972 samt innan och efter loket togs fram till NOJ jubiléet 1974. Däremot inget om uppställning i Nässjö Ul (upplagsplats).

Nässjö Ul
Vi menar samma sak, f.d Upplagsplats nr 81 för eldriften låg vid Äng. Jag har däremot aldrig sett att huset formellt benämnts Äng.
Enligt Peter Berggren finns skriftliga dokumentationer att platsen avvvecklades som reserv för eldriften redan 1953 och att det skulle iordningställas för uppställning av beredskapsånglok 1954. Behovet var ju stort då av möjliga uppställningsplatser för beredskapsånglok.
Hösten 1972 fanns iaf E2 982 och B 1135 torrluftkonserverade där.

Grimstorp grusgrop
Uppgiften att 2 tenderlok och ett tanklok stått där ställer jag mig tvivlande till. Har en uppgift att lokhuset endast var 38,4 m långt. Ca 1971 talet stod B 1034 och 1140 där (bägge med C tendrar). Jag kan återkomma med exakta datum och dom uppgifter jag har om omflyttningar.

Nässjö övriga lokstall
Har aldrig funnit någon uppgift eller skriftlig handling att lokstallet för HNJ/SäNJ skulle inhyrt beredskapsånglok. Disponerade inte Ba hela stallet?
Men men speciellt i mitten av 1950 talet var trycket stort på att finna möjliga uppställningsplatser......

Lokhuset vid Nässjö lokstation
Har en uppgift att huset ursprungligen ev. var f.d Brånahults lokhus. När revs huset vid lokstationen? Tycks enbart ha byggts upp för att få kranvagnen under tak. D.v.s inga beredskapsloksuppställningar.

Eksjö
Vad jag minns (kan vara felaktigt) har beredskapsånglok funnits uppställda i tidigare skede (1950-60 tal). Dock inte de sista åren i början av 1970 talet och innan Tb 864 fick stallplats där.

N5 1783 + 1784
Har inte sammanställt uppgifter om loken än. men dom torde väl ha varit driftånglok till i mitten av 1960 talet? Minns iaf 1784 där jag under cykelsemester 1970 kunde se loket i Åseda lokstall tillsammamsn med ett L lok. Både 1783 och 1784 drogs till Vislanda 1970 eller 1971.

Andra sena driftånglok vid Nässjö var E 1074(fram till sent 1960 tal). Därefter skickades loket till Östersund för skrotning (utom tender) och B 1281 som var driftånglok nästan ända fram till slutet 1972.

Som sagt jag kan titta närmare på olika handlingar för att komplettera ytterligare. Komplettera eller rätta gärna ovanstående
Foto efterlyses även av lokhuset i Grimstorp grp resp Nässjö upplagsplats

======
Kan tillägga två observationer av ovanstående lok.

Nässjö 6/8 1965: N5 1783 och E 1042 under ånga utomhus. Även "månraketen" T7 207 fanns uppställd utomhus.

Nässjö 16/6 1971: uppställda utomhus kalla var E2 982, B 1135, B 1034 (kritmärkt "ej provad") samt B 1140 (kritmärkt "spräckt panna"). Dessutom fanns Tb 864 på platsen./HK


Hela tråden: