Skånska vägskydd: Skättilljunga (Signaler/säkerhet)
Skättilljunga lastplats låg drygt 18 km från Långebro på linjen mot Eslöv. Fram till 1903 station enligt SJK-boken "Järnvägsdata".
Strax intill lastplatsen fanns en vägkorsning bevakad av vägvakt. Anläggningen fotodokumenterades i november 1957:
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-E/Skattilljunga_frv_5711.JPG[/img]
Det finns röda lyktor på bomrören, och signaleringen mot banan sker med fristående vridlykta och bomsignalskärm. Att övergången har fällbommar och inte svängbommar/grindar beror troligen på att Skättiljunga fram till 1940-talet (?) även var hållplats. Säkerligen fanns då en platsvakt som hade sin placering i hållplatshuset, och då var det förstås praktiskt med fällbommar som kunde skötas från ett fällbomsvindspel utanför detta hus.
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-E/Skattilljunga_frb_5711.JPG[/img]
Man har ställt upp den mobila V-signalen för att försöka hitta lämplig placering för en permanent sådan signal, som skall ersätta vridlyktan och den vridbara signalskärmen.
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Cr-E/Skattilljunga_bomsi_5711.JPG[/img]
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum