BJ finkor Bauart Dresden (Fordon: vagnar)

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Sunday, April 27, 2008, 19:54 (5814 dagar sedan) @ Olof W

Jag har för mig att jag någonstans har sett att BJ köpte slutna godsvagnar av typ Dresden från Tyskland ("moderna" finkor med högvälvt tak). Är det någon som kan svara på om jag minns rätt?

/Olof

För drygt fyra år sedan ägnades i Postvagnen lite uppmärksamhet åt importen av storbäriga "finkor" till Sverige under 1940-talet. Postvagenens arkiv verkar lite svåråtkomligt men i repris kan följande information lämnas.

Först en vagn ur 1943 års leverans. Här trots fototidpunkten utan UIC-märkning. Om den aldrig fick någon eller bara har tappat skylten förtäljer inte historien. Den har synbarligen inte utsatts för några mer genomgripande utseendeförändringar från leveransen

[image]

Sedan alltså repris på ytterligare en vagn från 1943. Hur den har ändrat utseende framgår väl av annat inlägg i tråden.
[image]

Sedan som jämförelse den vagn ur 1944 års leverans som verkligen bar på den förväxlade tillverkarskylten. I jämförelse med föregående vagnar ser man också ganska tydligt att panelvirket har mindre bredd än på de oförsvenskade.
[image]

Som sista jämförelseobjekt den Gbl-vagn som omnämns i annat inlägg som tidigare publicerad. Denna är väl i själva verket fd GDJ 2863 sm SJ 44644 tillverkad av Bautzen 1940. Ytterligare beskrivning av de 100 vagnar som 1940-41 levererades till GDG-banor finns i Skarvjärnet 2-68. På dessa är axelavståndet bara 7,0 m i motsats till standard G och ovanstående som har 8,1 m
[image]

Sammanfattningsvis:
Bautzen m fl 1940-41 Gu 44619-44718 = 100 st = 108 5451--108 5549 .Gbl (f.d. BJ, GDJ och SDJ)
Bautzen 1943 "Leipzig"-typ G(u) 42610-42809 = 200 st = 156 3036--156 3233 .Gbls
Bautzen 1944 G-typ 42810-43109 = 300 st = 156 3234--156 3531 .Gbls
Huruvida någon av dessa överlevt till dags dato är mig obekant.

Bilderna finns dessutom i sällskap med mycket annat att söka hos Nitton


Hela tråden: